امیر کیهان؛ محمد مهدی فرقانی؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکههای اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بوده ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر مطالعه نقش شبکههای اجتماعی تلفن همراه در بازتولید هویت قومی دانشجویان کرد دانشگاههای تهران است. بر اساس این هدف، با استفاده از استراتژی قیاسی اقدام به تنظیم چارچوب نظری تلفیقی (نظریه اهلی سازی رسانه، نظریه هویت قومی- سیاسی تد رابرت گر و نظریه هویتی هنری تاجفل) شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه کتبی بوده و نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان کرد رشتههای علوم اجتماعی و انسانی دانشگاههای تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و شاهد بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخابشدهاند. نتایج تحلیل آماری این بخش از تحقیق نیز نشان داده است که نرمافزارهای اجتماعی پرمخاطب شامل تلگرام، اینستاگرام، واتسآپ و ایمو بوده است. نتایج تحلیلی نشان داده است که تلگرام و اینستاگرام، بدون کنترل تأثیر متغیرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هویت قومی دانشجویان رابطه داشتهاند؛ امّا با کنترل تأثیر این متغیرها، تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بشدت کاهش پیدا کرده است. بهاینترتیب مقاله حاضر نشان داده است که رسانههای اجتماعی نوین تنها فضای جدیدی برای بازنمایی هویتی افراد بوده و عوامل اصلی تشدید هویت قومی را باید در دنیای آفلاین و در بین علل ساختاری ازجمله محرومیت نسبی، نارضایتی، تجربه زیسته اقوام و غیره جستجو کرد.